torsdag den 6. december 2012

De 4 verdenshjørner aka Amaryllis - hvordan

Jeg har været så heldig at få denne blomst af min familie. 
Da jeg fik den, var den kun et løg, med en grøn spire..




Jeg har fundet dette råd i en gammel avis (Kristeligt Dagblad 12/2011)
, til hvordan man igen kan fremdrive blomsten..

***

Vil du holde liv i amaryllisløget er opskriften, der følger her, velafprøvet.


Efter afblomstring skæres de lange blomsterskafter af lige over løget, mens bladene bliver på deres plads. Herefter vandes planten som en anden potteplante, men altid med gødning i vandet, så løget igen kan blive fyldigt. I august-september stoppes vandingen, hvorefter bladene visner, og løget gemmes hen. Læg det et tørt sted, og den bedste temperatur er 12-13 grader. I november er amaryllisløget klar til ny drivning.



Der er ikke kun én måde at drive og dyrke amaryllis på. Et år opdagede jeg ved en fejltagelse, at amaryllis også kan blomstre i haven i sensommeren. Min mand plantede vinterens amaryllisløg ud i drivbænken i maj og fik ved en fejltagelse klippet alle de grønne blade af løgene. Lidt en katastrofe, troede jeg. Men amaryllis kan åbenbart som en GPS beregne ny rute eller taktik. De begyndte straks at tænke på blomster og præsterede en mageløs blomstring, inden sommeren var ovre, og det under åben himmel! 
***
Så måske skulle man prøve det...
Merry x-mas 
xoxo Miss S

Ingen kommentarer:

Send en kommentar